تحقیق مقاله عشق

مشخص نشده
مشخص نشده
53
word
232 KB
5943
قیمت: ۵,۳۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عشق

    عشق

     

    مقدمه پژوهش

    در زمانهای قدیم و دوران باستان عشق یک احساس بی پیرایه و شخصی نبود که به ازدواج در آینده ختم شود بلکه ازدواج بر حسب رسوم متداول انجام می شد و عشق بعد از ازدواج و در زندگی مشترک روی می داد. از سه نسل گذشته تا به امروز تحولی در مورد انتخاب معشوق به وجود آورد و مفهوم (عشق رمانتیک) در دنیای غرب عمومیت یافت. در نهایت دیده می شود که امروزه مردم به دنبال عشق رمانتیک می گردند و می خواهند که شخصاً عشق خود را بیابند و آن را به ازدواج منتهی کنند.

    ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده اجتماع و جامعه است که دارای نتایج و آثاری از قبیل ارضای غریزه جنسی،‌تولید مثل و بقای نسل، و آرامش انسان می شود و ازدواج و زناشویی به معنای شروع کردن زندگی مشترک بین زن و برای تشکیل خانواده و بقای اجتماع و جامعه است.

    و ازدواج به جز ارضاء غرائز جنسی به انسان و امنیت روحی و روانی می دهد و فرد را از لحاظ فکری ،‌اخلاقی، روانی و ... به آرامش می رساند و با وجود عشق و محبت انسان را به درجات و شکوفایی و کمال می رساند و فرد با دوست داشتن و مورد محبت قرار دادن و یا قرار گرفتن می تواند بهداشت روانی زندگی خود را تأمین کند و هدف نهایی یعنی رشد و کمال و آرامش برسد.

    بنابر این ازدواج هایی که بر اساس داغی عشق و دلباختگی بنا شود، پایه های این ازدواج معمولاً‌در همان اوایل ازدواج بعد از چندین ماه پس از فرو نشستن عشق از بین می رود و زندگی و آرامش روانی آن را مختل می کند و معمولاً به طلاق می انجامد. و اگر این عشق و محبت در طول زندگی به وجود بیاید فرد را بهتر و عمیق تر به هدف می رساند. و با بیشتر شدن این عشق و علاقه نسبت به هم زندگی معنا دار تر می شود و این رابطه سالم و خوب انسان را به معرفت و بینش کامل نسبت به یکدیگر می رساند.

    و با بیشتر شدن این  عشق و علاقه نسبت به هم  زندگی معنا دار تر می شود و یا رابطه سالم و خوب انسان را به معرفت و بینش کامل نسبت به یکدیگر می رساند.

    بنابر این مسئله ازدواج یکی از مسائلی است که از سوی بهداشت روانی نهایت اهمیت را دارد و چون در ازدواج رابطه بسیار نزدیک و طولانی بین زن و مرد برقرار می گردد از قبل از ازدواج شرایطی را که لازم زناشویی موفقیت آمیز است باید در نظر گرفت و از آنجائیکه نیاز زن و مرد به آشنایی و رابطه قبل از ازدواج یک نیاز طبیعی و غریزی است لذا باید این نیاز و رابطه از راه درست و صحیح انتخاب شود.

    اکثر جوانان معتقدند که رابطه بین دختر و پسر قبل از ازدواج می تواند در زمینه شناخت همسر آینده مؤثر باشد و بعضی ها هم عکس این عقیده را دارند که  این روابط قبل از ازدواج نباید باشد و دختر و پسر نباید قبل از ازدواج با هم رابطه داشته باشند در نتیجه نگرش جوانان به این مسئله می تواند راهگشایی برای زندگی آینده فردای آنها باشد.

    بیان مسئله ی پژوهش

    در زندگی بشر هیچ چیز به اندازه ی روابط بین افراد اهمیت ندارد. یعنی اگر بین افراد روابطی وجود نداشته باشد و هرکس بخواهد برای خود زندگی جداگانه و به تنهایی تشکیل دهد قادر به ادامه زندگی در طولانی مدت نخواهد بود. بنابر این ازدواج امری طبیعی، مهم و سرنوشت ساز برای هر انسانی است. ازدواج به مفهوم وصال یک فرد از جنس مذکر با یک فرد از جنس مؤنث مستلزم عشق و محبت واقعی دو طرفه است. عشق و محبتی که اگر نباشد زندگی انسان ادامه نخواهد یافت. زیرا همه ی انسان ها فقط به خاطر عشقی که به یکدیگر دارند و دلخوشی که به هم دارند قادر به ادامه ی زندگی هستند هرچند گاهی در این محبت ها و عاطفه ها افراط می شود و احساسات و هیجانات یکی از دو طرف بر انگیخته شده و مانع از تصمیمگیری های عاقلانه می شود. از آنجایی که یکی از عواملی که برای ازدواج هر انسانی لازم است بلوغ فکری و عقلی است اگر  عقل در کنار احساسات و عواطف وجود نداشته باشد تشکیل یک زندگی دو نفره تقریباً چندان پایدار نخواهد ماند و برعکس در برخی از ازدواج ها به دلیل اصرارهای بی جای پسران یا دختران فرصت مطالعه و بررسی هر کدام از طرفین از دیگری گرفته خواهد شد. به  عبارتی زمانی که یک دختر و پسر به اصطلاح عرفی  عاشق و معشوق یکدیگر می شوند و اکثر خانواده های خود را مجبور به رضایت به این ازدواج می کنند به نوعی زندگی خود را تباه کرده و والدین خود راگرفتار می کنند همان طور که گفته شد در این طور ازدواج ها عقل دخالتی نداشته و این عدم دخالت موجب زایل شدن زندگی است زیرا زمانی که دختر و پسری عاشق یکدگیر شده اند و بی صبرانه منتظر رسیدن به هم هستند ، دیگر هیچ یک از موقعیت های اجتماعی و فرهنگی را نمی سنجند. پس از گذشت مدت کوتاهی از وصال، تازه متوجه خواهند شد که این دو، گاهاً از نظر اجتماعی یا از نظر فرهنگی یا اعتقادی شباهتی به یکدیگر نداشته و در این جاست که همان عاشقان دیروز، دوستان امروز یکدیگر خواهند شد. همچنین است در عشقهای خیابانی یا دوستی های دختران پسران جوان که معمولاً احساساتشان بر آنها غالب و عقل شان مغلوب می شود. در این روابط دختران ساده لوح قربانی خواهند شد چرا که لازمه ی ازدواج یک دختر عفت و پاکدامنی است که معمولاً در این دوستی ها این عفت از بین خواهد رفت زیرا معمولاً این دوستی ها به فریب دختران منتهی شده که دیگر روی برگشت به خانه ی پدری ندارند. زیرا دختران فریب خورده و به محیط فحشا کشیده شده دیگر امیدی به زندگی سالم نداشته و به دلیل این نا امیدی به دنبال آن نخواهند رفت. بنابر این می توان گفت زمانی که ازدواج دختران و پسران جنبه ی رسمی و عقلایی نداشته باشد و از عرف جامعه و محیط فرهنگی زندگی فرد به دور باشد چندان پایدار نخواهد بود. در اینکه ازدواج و نیازهای متقابل زن و مرد یک انسان باید دارای خود کنترلی بوده و احساسات و غرایظ خود را تا حد متعارف کنترل کند تا باعث تباهی زندگی خود در آینده نشود. البته باید خاطر نشان کرد که در کشورهای غربی و توسعه یافته نه تنها داشتن رابطه بین پسر و دختر اشکالی ندارد که جلوگیری کردن از این امر را زشت و بد می شمارند زیرا معتقدند که دوستی های قبل از ازدواج باعث شناخت بیشتر دختر و پسر از یکدیگر می شود بنابر این این قضیه نیاز به بررسی های متعدد دارد.

    سؤالات آغازین

    آیا دوستی های قبل از ازدواج در استحکام زندگی زناشویی مؤثر است.

    آیا علایق پس از ازدواج به شدت قبل از ازدواج خواهد بود.

    آیا روابط قبل از ازدواج تأثیری در بهداشت روانی افراد پس از ازدواج دارد.

    آیا در این نوع ازدواج ها رضایت خانواده ها تا چه حد می تواند مؤثر باشد.

    آیا برای چنین ازدواجهایی تنها عشق کافی است.

    آیا عشق در این ازدواج باید 2 طرفه باشد یا عشق یک طرف کفایت می کند.

    جوانان امروز چه تفکری در مورد چنین ازدواج هایی دارند.

    اهداف پژوهش

    بررسی میزان تأثیر دوستی های قبل از ازدواج در موفقیت پس از ازدواج

    بررسی تفکرات و نگرش های اسلام در مورد این نوع ازدواج ها

    بررسی میزان پایداری بنیان خانواده در این نوع ازدواج

    مقایسه ی بهداشت روانی افرادی که در قبل از ازدواج رابطه داشته با افرادی که رابطه نداشته اند.

    تعاریف نظری

    دوست : کسی که انسان به میل و رغبت خود  انتخاب می کند.

    دوستی : در لغت به معنای رفاقت و یاری و مهر و در اصطلاح به معنی محبت و مودت و خیر خواهی است.

     و دوستی ارتباط بین دو نفر بر مبنی اعتماد، نجابت،‌ راستی، ادب و تفاهم می باشد.

    دوستی های بین دختر و پسر در این پژوهش: شامل دوستی در حد تلفنی،‌نامه (SMS) ، اینترنت (چت)، لمسی-فیزیکی و ارتباط جنسی می باشد.

    بهداشت روانی : توانایی کامل برای ایفای نقشهای اجتماعی، روانی، جسمی، عاطفی است در حدی که با بهداشت روانی دیگران منطبق شود و برای فرد مطلوبترین رشد را ممکن سازد.

    بهداشت روانی از نظر روش خود را با واقع بینی کامل طرح می کند تا به هنگام پیاده شدن منجر به بروز احساس حقارت غیر قابل جبران نگردد. تأکید در مکتب آدلر بر روابط بین فردی موجب تحقیقات گسترده ای در عوامل اجتماعی، بیماری های روانی شده است.

    بهداشت روانی در این پژوهش : با پرسشنامه عمومی GHQ سنجیده می شود. پرسشنامه سلامت عمومی یک پرسشنامه سوئدی است که مبتنی بر روش خود گزارش دهی در مجموعه بالینی است با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند. و گلد برگ آن را در سال 1970 تهیه کرده است و نیک و همکارانش آن را در سال 1977 اصلاح کردند.

    در این پرسشنامه به دو طبقه اصلی از پدیده ها توجه می شود. ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش وری سالم و بروز پدیده های جدید با ماهیت معلول کننده می باشد.

    ازدواج : در لغت به معنی جفت کردن، شوهر کردن، قرین کردن، پیوند کردن و مزاوجه است و در اصطلاح به معنی پیوندی است بین زن و مرد که بر پایه روابط پایاپای جنسی شکل می گیرد تا بچه هایی که آن زن به دنیا می آورد فرزندان مشروع والدین شناخته شوند. (مهدوی - 1377)

    زناشویی : تزویج با هم بین زن و مرد را گویند و تشکیل زندگی مشترک بین دو نفر (دهخدا - 1328)

    موفقیت : توفیق، کامیابی،‌کامروایی، دستیابی به آرزو یا انجام دادن کاری .(جعفر شهیدی)

    رابطه : علاقه و آنچه بدان چیزی را به چیزی پیوند دهند.

    و در هر ارتباط با دیگران آگاهانه و نا آگاهانه به طور مستقیم و غیر مستقیم، خواسته یا ناخواسته پیامی را با کلام و یا رفتار انتقال داده شده است. (امروز 1379)

    ازدواج به معنی زندگی با شخصی نیست که دوستش دارید بلکه به معنی زندگی با شخصی است که بدون حضورش قادر به ادامه حیات نیستید/

    تعریف ازدواج

    ازدواج با هم جفت شدن ، زن گرفتن و شوهر کردن و زناشویی است. در اصطلاح علم بدیع آن است که شاعر در شعر خود دو کلمه که در تلفظ شبیه به هم و در معنی مختلف باشد بیاورد. چنانکه در این شعر آمده.

    ای ز لعل آتشینت در دل گلنار نار غیر دل بودن نداری ای بت مکار کار

    همچنین نکاح در لغت به معنی بهره برداری و اختلاط است.

    ازدواج را می توان یک قرارداد اجتماعی مبتنی بر توافق و سازش بین زن و مرد برای دوام جامعه دانست.

    ازدواج از کلمه زوج به معنی جفت است و معنی آن جفت شدن یا دو تا شدن می باشد. در اصل ، فردی که تا به حال مجرد و تنها بوده، تشکیل کوچکترین واحد یک جامعه یعنی خانواده را می دهد. در تعریف نکاح گفته اند: نکاح عقد قراردادی است که مقصود از آن شرکت در زندگی و ایجاد یک نوع اتحاد قانونی و شرعی است و در مقابل نکاح، ارتباط آزاد جنسی بین زن و مرد که خارج از دایره قانونی است قرار می گیرد.

    نکاح مصدر تلاش و از ریشه نکح، ینکح می باشد.

    علمای اخلاق گفته اند ازدواج عبارت است از مردی با زنی با در نظر گرفتن تعهدات اخلاقی زندگی مشترک را آغاز کنند تا در  غم و شادی، لذت و رنج یکدیگر سهیم باشند و مشکلات زندگی را به یاری یکدیگر حل کنند.

    جامعه شناسان گفته اند: ازدواج به معنی شریک قراردادن جنس مخالف در زندگی است تا بدین وسیله خانواده یعنی کوچکترین واحد اجتماعی تشکیل شود و تولید نسل صورت گیرد. عده ای دیگر از علما گفته اند : ازدواج نزدیکی دو جنس مخالف به هم، برای استفاده از شهوات بطور منطقی و تولید نسل و تربیت آن به منظور تشکیل جامعه می باشد. دسته ای فلاسفه، نظری ابراز داشتند که : ازدواج به معنی بوجود آوردن رابطه مودت آمیز عشقی میان یک مرد و زن برای تشکیل خانواده و تولید نسل و تربیت آن می باشد.

    بیان نظر قرآن : خداوند می فرماید : برای شما انسانها، همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا بوسیله نزدیکی به یکدیگر، روح شما آرام گیرد و خداوند به واسطه همین ازدواج در میان شما مودت و رحمت بوجود آورد. (سوره نور آیه 32) در سوره نور نیز می فرمایند : جوانان و مردان بی زن و دختران و زنان بی شوهر، خود را به ازدواج یکدیگر در آورید و کلفت و نوکرهای صالح خود را نیز به ازدواج یکدیگر درآورید و اگر فقیر باشند، خداوند تبارک و تعالی از فضل خود آنها را بی نیاز می کند و خداوند آگاه به امور آنان است. سوره نور آیه 32

    انواع زناشویی (ازدواج)

    1-زناشویی جهت باردار شدن : این نکاح از شرم آورترین زناشویی ها می باشد. چنین بود که اگر مردی مایل بود فرزندی با قیافه و شکلی خاص یا دلیر و شجاع یا سخنور، یا شاعر و یا کاهن و امثال آن ... داشته باشد و خود متصف بااین صفات نبود، زنش را بدون احساس کمترین ناراحتی و امیدداشت تا مدتی (با قرار و مذاکرات قبلی) با مردی که دارای صفات مورد نظر است. همبستر و از او باردار شود، فرزند متولد شده در حالی که از دیگری بود، طبق سنت رایج، متعلق به شوهر رسمی همین زن بود.

    2- زناشویی تعویضی : هر مردی که از زن دیگری خوشش می آمد رسوم و قوانین غیر مدون محیط به او اجازه می داد تا به آن مرد پیشنهاد معاوضه کند یعنی زن خودش را به او داده و زن او را بگیرد، مدت معاوضه نیز مربوط به تمایل طرفین بود،‌این مبادله را معمولاً پیشنهاد کننده با این الفاظ خاص به مرد دیگر ابراز می داشت «تو از مرکوبت،‌یا زنت بنفع من پیاده شو و کنار رو ،‌من نیز از مرکبم یا زنم به نفع تو پیاده می شوم»

    3- زناشویی همگانی : ثروتمندان عرب به منظور تکثیر ثروت خود کنیزانی زیبا تهیه کرده ، و یا زنان بی بند و بار را با انعقاد قراردادی جمع نموده و آنها را به نزد اساتید فن رموز ادب و موسیقی و عشوه گری می آموختند سپس هر یک را در منزلی مهیا جا داده و بر بام آن، پرچمی خاص که حکایت از آزادی ورود برای همگان داشت نصب می کردند. این چنین زنان به نام «قینات» خوانده می شود. و از سوی دیگر به پرچمداران معروف بودند محیط جاهلیت نه تنها این نوع کسب و ارتزاق را برای ثروتمندان محکوم نمی کرد. بلکه فرزندی که ثمره ی این چنین نکاحی بود با کمک قیافه شناسان و کاهنان به یکی از آن همه مردها که با مادر فرزند همبستر شده بودند منتسب می شود! و فرزند مشروع و رسمی آن مرد قلمداد می گردید.

    4- زناشویی دوستانه :

    زنان و مردانی که بعلل و موانع و شرایطی از عیاشی آزادانه نصیبی کمتر داشتند، می کوشیدند تا با فرد مورد پسند خود روابط محرمانه ای برقرار کنند. البته نه آنچنان محرمانه که کسی نفهمد بلکه تا آن حدی که زن شهره ی به فاحشه گی نشود و مورد طمع همگان واقع نگردد چنین زناشویی در عین حالی که یک زناشویی معمولی محسوب نمی شد باز خالی از رسمیت نبود. عرف محیط برای رسمی و قانونی جلوه دادن آن معتقد بود آنچه محرمانه و پنهانی باشد مانعی ندارد ولی آنچه آشکارا بود مایه ی عار است.

    نکاح شغار : زنان و دختران ، به جای مهر و کا بین زنی دیگر واقع می شدند ، یعنی مثلاً شخصی دختر یا خواهرش را زن کسی می ساخت که متقابلاً به جای اخذ مهریه دختر یا خواهر آن شخص را زن خود سازد. البته در این ازدواج تمایل آن دو مرد مؤثر بود و زنان همچون متاع و کالا مبادله می شدند، نه شخصیت مستقل آنها ملحوظ بود و نه اراده ی آنها نافذ.

    ازدواج ابتیایی : مردان،‌ زنان را چون کالایی از پدران و کسان آنها خریداری می کردند.

    ازدواج میراثی : که زن متوفی پس از فوت شوهر از ما ترک وارث محسوب شده و بطور ارثی و قهری زن وارث می شد.

    ازدواج قبیله ای : که یک زن متعلق به تمام مردان یک قبیله بود.

    ازدواج قرضی : که فردی زنش را مدت مثلاً یک ماه به مردی دیگر قرض می داده ، گاه متقابلاً زن او را یک ماهه قرض می گرفت و یا چیزی در مقابل نمی گرفت و ..

     10ازدواج تولیدی : که یک زن یا زنانی را فقط برای تولید یک پسر می گرفتند، در اقوامی که ازدواج تولیدی معمول بود اگر مردی احساس می کرد که تقصیر پسر نشدن مولود از جانب او است، یا نواقصی جنسی داشت، موظف بود زن یا زنان خود را تحت اختیار برادران یا مردان فامیل قرار دهد تا از آنها حمل بردارند.

    11-ازدواج عاشقانه : زوج هایی که به دلیل دل دادگی و عشق های احساسی ازدواج می کنند خیلی بیش تر از آنهایی که با آشنایی قبلی یا به خاطر فامیل بودن پیمان زناشویی بسته اند دچار اختلاف و در نهایت متارکه و طلاق می شوند.

    به ظاهر باید  عکس قضیه صادق باشد. اما مطالعات و تحقیقات امر چنین است زیرا زن و شوهری که بر پایه احساس و تصورات عشق ظاهری ازدواج می کنند کمتر مصلحت را در نظر می گیرند. آن ها پس از ازدواج و فروکشی تب عشقشان تازه متوجه عیب و ایراد طرف مقابل می شوند و در این مرحله دیگر نگاه مبالغه آمیز ندارند و یکدیگر را بهترین نمی دانند و یکدیگر را بالاتر از معیارهای حقیقی نمی بینند.

    شیدایی و عاشق بودن و مهر و محبت دو عامل مهم استحکام زندگی زناشویی است اما نباید تنها به این ویژگی ها بسنده کنیم. و برای حفظ و بقای عشق خود باید از خود گذشتگی نشان دهیم و صبر و گذشت را سر لوحه ی زندگی خود قرار دهیم.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عشق

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

کلمات کلیدی:  
تحقیق در مورد عشق, مقاله در مورد عشق, تحقیق دانشجویی درباره عشق, مقاله دانشجویی درباره عشق, تحقیقات دانش آموزی در مورد عشق, مقالات دانش آموزی در مورد عشق

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان